Gurindam Dua Belas
Gurindam adalah salah satu bentuk syair (bentuk puisi dalam sastra Melayu Lama). Terdiri dari dua larik (baris), mempunyai irama akhir yang sama dan merupakan satu kesatuan yang utuh. Baris pertama berisi semacam soal atau perjanjian, dan baris kedua adalah jawaban soal atau akibat dari perjanjian tersebut.
Definisi Raja Ali Haji sendiri mengenai gurindam: “…perkataan yang bersajak akhir pasangannya, tetapi sempurna perkataannya dengan satu pasangannya saja. Jadilah seperti sajak yang pertama itu syarat dan sajak yang kedua itu jadi seperti jawab.”
Kata gurindam berasal dari bahasa Tamil, yang artinya perhiasan atau bunga. Pendapat lain mengatakan gurindam berasal dari bahasa Sansekerta. Gurindam berisi nasehat dan filsafat hidup, sehingga sifat dan fungsinya lebih formal dan menjadi kurang populer di masyarakat. Maka menjadi agak sulit mencari contoh gurindam-gurindam lama. Satu-satunya yang sering dirujuk adalah Gurindam Dua Belas karya Raja Ali Haji. Disebut gurindam dua belas karena terdiri dari dua belas pasal.
Gurindam Dua Belas ditulis oleh Raja Ali Haji di Pulau Penyengat, Riau, pada tarikh 23 Rajab 1263 Hijriyah atau 1847 Masehi, pada usia 38 tahun. Terdiri dari 12 Fasal dan dikategorikan sebagai “Syi’r Al-Irsyadi” atau puisi didaktik, karena berisi nasehat dan petunjuk menuju hidup yang diridhai Allah. Selain terdapat pula pelajaran dasar ilmu Tasawuf tentang mengenal ‘yang empat’: syari’at, tarikat, hakikat, ma’rifat. Diterbitkan pada tahun 1854 dalam Tijdschrft van het Bataviaasch Genootschap No. II, Batavia, dengan huruf Arab dan terjemahannya dalam bahasa Belanda oleh Elisa Netscher.
Sejak pertama kali membacanya, langsung jatuh cinta. Ada cinta, kasih, dan ketulusan serta keagungan dalam bait-bait sederhananya. Here it is… I love it…
Fasal 1
Barang siapa tiada memegang agama,
sekali-kali tiada boleh dibilangkan nama.
sekali-kali tiada boleh dibilangkan nama.
Barang siapa mengenal yang empat,
maka yaitulah orang yang makrifat.
maka yaitulah orang yang makrifat.
Barang siapa mengenal Allah,
suruh dan tegahnya tiada ia menyalah.
suruh dan tegahnya tiada ia menyalah.
Barang siapa mengenal diri,
maka telah mengenal akan Tuhan yang bahri.
maka telah mengenal akan Tuhan yang bahri.
Barang siapa mengenal dunia,
tahulah ia barang yang terperdaya.
tahulah ia barang yang terperdaya.
Barang siapa mengenal akhirat,
tahulah ia dunia mudarat .
tahulah ia dunia mudarat .
Fasal 2
Barang siapa mengenal yang tersebut,
tahulah ia makna takut.
tahulah ia makna takut.
Barang siapa meninggalkan sembahyang,
seperti rumah tiada bertiang.
seperti rumah tiada bertiang.
Barang siapa meninggalkan puasa,
tidaklah mendapat dua termasa.
tidaklah mendapat dua termasa.
Barang siapa meninggalkan zakat,
tiadalah hartanya beroleh berkat.
tiadalah hartanya beroleh berkat.
Barang siapa meninggalkan haji,
tiadalah ia menyempurnakan janji.
tiadalah ia menyempurnakan janji.
Fasal 3
Apabila terpelihara mata,
sedikitlah cita-cita.
Apabila terpelihara mata,
sedikitlah cita-cita.
Apabila terpelihara kuping,
khabar yang jahat tiadalah damping.
khabar yang jahat tiadalah damping.
Apabila terpelihara lidah,
niscaya dapat daripadanya faedah.
niscaya dapat daripadanya faedah.
Bersungguh-sungguh engkau memeliharakan tangan,
daripada segala berat dan ringan.
daripada segala berat dan ringan.
Apabila perut terlalu penuh,
keluariah fi’il yang tiada senonoh.
keluariah fi’il yang tiada senonoh.
Anggota tengah hendaklah ingat,
di situlah banyak orang yang hilang semangat.
di situlah banyak orang yang hilang semangat.
Hendaklah peliharakan kaki,
daripada berjalan yang membawa rugi.
daripada berjalan yang membawa rugi.
Fasal 4
Hati kerajaan di dalam tubuh,
jikalau zalim segala anggota pun rubuh.
jikalau zalim segala anggota pun rubuh.
Apabila dengki sudah bertanah,
datanglah daripadanya beberapa anak panah.
datanglah daripadanya beberapa anak panah.
Mengumpat dan memuji hendaklah pikir,
di situlah banyak orang yang tergelincir.
di situlah banyak orang yang tergelincir.
Pekerjaan marah jangan dibela,
nanti hilang akal di kepala.
nanti hilang akal di kepala.
Jika sedikitpun berbuat bohong,
boleh diumpamakan mulutnya itu pekong[1].
boleh diumpamakan mulutnya itu pekong[1].
Tanda orang yang amat celaka,
aib dirinya tiada ia sangka.
aib dirinya tiada ia sangka.
Bakhil jangan diberi singgah,
itulah perompak yang amat gagah.
itulah perompak yang amat gagah.
Barang siapa yang sudah besar,
janganlah kelakuannya membuat kasar.
janganlah kelakuannya membuat kasar.
Barang siapa perkataan kotor,
mulutnya itu umpama ketor[2].
mulutnya itu umpama ketor[2].
Di manatah tahu salah diri,
jika tiada orang lain yang berperi.
jika tiada orang lain yang berperi.
Pekerjaan takbur jangan direpih[3],
Sebelum mati didapat juga sepih[4].
Sebelum mati didapat juga sepih[4].
Fasal 5
Jika hendak mengenal orang berbangsa,
lihat kepada budi dan bahasa.
lihat kepada budi dan bahasa.
Jika hendak mengenal orang yang berbahagia,
sangat memeliharakan yang sia-sia.
sangat memeliharakan yang sia-sia.
Jika hendak mengenal orang mulia,
lihatlah kepada kelakuan dia.
lihatlah kepada kelakuan dia.
Jika hendak mengenal orang yang berilmu,
bertanya dan belajar tiadalah jemu.
bertanya dan belajar tiadalah jemu.
Jika hendak mengenal orang yang berakal,
di dalam dunia mengambil bekal.
di dalam dunia mengambil bekal.
Jika hendak mengenal orang yang baik perangai,
lihat pada ketika bercampur dengan orang ramai.
lihat pada ketika bercampur dengan orang ramai.
Fasal 6
Cahari olehmu akan sahabat,
yang boleh dijadikan obat.
yang boleh dijadikan obat.
Cahari olehmu akan guru,
yang boleh tahukan tiap seteru.
yang boleh tahukan tiap seteru.
Cahari olehmu akan isteri,
yang boleh menyerahkan diri.
yang boleh menyerahkan diri.
Cahari olehmu akan kawan,
pilih segala orang yang setiawan.
pilih segala orang yang setiawan.
Cahari olehmu akan abdi,
yang ada baik sedikit budi.
yang ada baik sedikit budi.
Fasal 7
Apabila banyak berkata-kata,
di situlah jalan masuk dusta.
di situlah jalan masuk dusta.
Apabila banyak berlebih-lebihan suka,
itulah tanda hampirkan duka.
itulah tanda hampirkan duka.
Apabila kita kurang siasat,
itulah tanda pekerjaan hendak sesat.
itulah tanda pekerjaan hendak sesat.
Apabila anak tidak dilatih,
jika besar bapanya letih.
jika besar bapanya letih.
Apabila banyak mencacat orang,
itulah tanda dirinya kurang.
itulah tanda dirinya kurang.
Apabila orang yang banyak tidur,
sia-sia sahajalah umur.
sia-sia sahajalah umur.
Apabila mendengar akan khabar,
menerimanya itu hendaklah sabar.
menerimanya itu hendaklah sabar.
Apabila menengar akan aduan,
membicarakannya itu hendaklah cemburuan.
membicarakannya itu hendaklah cemburuan.
Apabila perkataan yang lemah lembut,
lekaslah segala orang mengikut.
lekaslah segala orang mengikut.
Apabila perkataan yang amat kasar,
lekaslah orang sekalian gusar.
lekaslah orang sekalian gusar.
Apabila pekerjaan yang amat benar,
tiada boleh orang berbuat honar.
tiada boleh orang berbuat honar.
Fasal 8
Barang siapa khianat akan dirinya,
apalagi kepada lainnya.
apalagi kepada lainnya.
Kepada dirinya ia aniaya,
orang itu jangan engkau percaya.
orang itu jangan engkau percaya.
Lidah suka membenarkan dirinya,
daripada yang lain dapat kesalahannya.
daripada yang lain dapat kesalahannya.
Daripada memuji diri hendaklah sabar,
biar daripada orang datangnya khabar.
biar daripada orang datangnya khabar.
Orang yang suka menampakkan jasa,
setengah daripada syirik mengaku kuasa.
setengah daripada syirik mengaku kuasa.
Kejahatan diri sembunyikan,
kebajikan diri diamkan.
kebajikan diri diamkan.
Keaiban orang jangan dibuka,
keaiban diri hendaklah sangka.
keaiban diri hendaklah sangka.
Fasal 9
Tahu pekerjaan tak baik tapi dikerjakan,
bukannya manusia ia itulah syaitan.
bukannya manusia ia itulah syaitan.
Keiahatan seorang perempuan tua,
itulah iblis punya penggawa.
itulah iblis punya penggawa.
Kepada segala hamba-hamba raja,
di situlah syaitan tempatnya manja.
di situlah syaitan tempatnya manja.
Kebanyakan orang yang muda-muda,
di situlah syaitan tempat bergoda.
di situlah syaitan tempat bergoda.
Perkumpulan laki-laki dengan perempuan,
di situlah syaitan punya jamuan.
di situlah syaitan punya jamuan.
Adapun orang tua yang hemat,
syaitan tak suka membuat sahabat.
syaitan tak suka membuat sahabat.
Jika orang muda kuat berguru,
dengan syaitan jadi berseteru.
dengan syaitan jadi berseteru.
Fasal 10
Dengan bapa jangan durhaka,
supaya Allah tidak murka.
supaya Allah tidak murka.
Dengan ibu hendaklah hormat,
supaya badan dapat selamat.
supaya badan dapat selamat.
Dengan anak janganlah lalai,
supaya boleh naik ke tengah balai.
supaya boleh naik ke tengah balai.
Dengan isteri dan gundik janganlah alpa,
supaya kemaluan jangan menerpa.
supaya kemaluan jangan menerpa.
Dengan kawan hendaklah adil
supaya tangannya jadi kapil[5].
supaya tangannya jadi kapil[5].
Fasal 11
Hendaklah berjasa,
kepada yang sebangsa.
kepada yang sebangsa.
Hendaklah jadi kepala,
buang perangai yang cela.
buang perangai yang cela.
Hendak memegang amanat,
buanglah khianat.
buanglah khianat.
Hendak marah,
dahulukan hujjah.
dahulukan hujjah.
Hendak dimalui,
jangan memalui.
jangan memalui.
Hendak ramai,
murahkan perangai.
murahkan perangai.
Fasal 12
Raja muafakat dengan menteri,
seperti kebun berpagar duri.
seperti kebun berpagar duri.
Betul hati kepada raja,
tanda jadi sebarang kerja.
tanda jadi sebarang kerja.
Hukum adil atas rakyat,
tanda raja beroleh inayat[6].
tanda raja beroleh inayat[6].
Kasihkan orang yang berilmu,
tanda rahmat atas dirimu.
tanda rahmat atas dirimu.
Hormat akan orang yang pandai,
tanda mengenal kasa dan cindai.
tanda mengenal kasa dan cindai.
lngatkan dirinya mati,
itulah asal berbuat bakti.
itulah asal berbuat bakti.
Akhirat itu terlalu nyata,
kepada hati yang tidak buta
kepada hati yang tidak buta